singleplus.dk | socialt netværk for singleforældre og singler med børn på s+
  Site statistik    
  Online   Gns. alder år  
  Chatten   Kønsfordeling  
  Profiler   S+Hjælpen kr.  

Anders's blog

Af Anders Dahl Pape aka. singleplus.dk siden fredag d. 15.aug.08

Bagsiden af singleplus.dk / nyt fra kodefabrikken

Alt og ingenting, set fra bagsiden af singleplus.dk
Nyt om udviklingen, driften, fejlene, fremtiden og hvad der ellers rør sig i nørd-land bagved.

Plus, mine egne personlige betragtninger omkring rollen som forælder.

Anders Dahl Pape er, sammen med Nicolai Johannesen, ejer, stifter, chef, leder, daglig admin osv. af singleplus.dk

Sitet er 100% egenudviklet, og udvikles løbende da vi ikke kan lade være.

Tidligere

5 år

mandag d. 05.apr.10 08.22 (155 dage siden)
23 kommentarer, læst 39.510 gange

Tid til fred

torsdag d. 17.dec.09 14.48 (264 dage siden)
20 kommentarer, læst 73.393 gange

Hvor bor du?

tirsdag d. 10.nov.09 15.39 (301 dage siden)
13 kommentarer, læst 82.225 gange

En dag på fabrikken

fredag d. 16.okt.09 07.01 (326 dage siden)
23 kommentarer, læst 86.655 gange

Sæt dog grænser

mandag d. 11.maj.09 13.32 (484 dage siden)
8 kommentarer, læst 101.859 gange

57 kanaler og intet at se

mandag d. 04.maj.09 15.03 (491 dage siden)
11 kommentarer, læst 67.853 gange

Send et postkort

mandag d. 27.apr.09 15.03 (498 dage siden)
0 kommentarer, læst 43.177 gange

Ny cykel

torsdag d. 23.apr.09 19.51 (502 dage siden)
8 kommentarer, læst 36.679 gange

Jeg sletter min profil

mandag d. 13.apr.09 10.17 (512 dage siden)
9 kommentarer, læst 28.042 gange

Postkort

tirsdag d. 24.feb.09 15.05 (560 dage siden)
17 kommentarer, læst 10.873 gange

Tilbage og frem

fredag d. 23.jan.09 13.52 (592 dage siden)
7 kommentarer, læst 13.995 gange

Godmorgen Danmark TV2

tirsdag d. 09.dec.08 09.45 (637 dage siden)
1 kommentar, læst 20.871 gange

Video video

onsdag d. 12.nov.08 10.22 (664 dage siden)
4 kommentarer, læst 21.115 gange

Efterår = status

fredag d. 24.okt.08 10.53 (683 dage siden)
1 kommentar, læst 22.248 gange

Det hvide ud

onsdag d. 08.okt.08 13.46 (699 dage siden)
8 kommentarer, læst 19.609 gange

Teenage optøjer: Vores ansvar?

tirsdag d. 30.sep.08 08.42 (707 dage siden)
21 kommentarer, læst 16.865 gange

Jeg elsker mandage

fredag d. 26.sep.08 13.31 (711 dage siden)
15 kommentarer, læst 12.955 gange

Sådan aktiverer du bloggen

tirsdag d. 23.sep.08 14.40 (714 dage siden)
0 kommentarer, læst 10.170 gange

Bloggen er her

mandag d. 22.sep.08 10.22 (715 dage siden)
12 kommentarer, læst 5.504 gange

Sæt dog grænser

via nettet  mandag d. 11.maj.09 13.32 (484 dage siden)  
læst 101.859 gange af 5.801 profiler og 10.309 gæster   kommentarer
Natten til i lørdags hærgede autonome og medløbere, en hel gade i København - og hvem får balladen: Politiet

Er det politiets skyld?


Hvis man har fulgt med i medierne, siden det autonome miljø under overskriften "Undoing the city" smadrede primært Hyskenstræde i indre København, så vil konklusionen være at det er politiets skyld. Det er meget få steder, at man har set kritik og fokus på de mennesker der rent faktisk smadrede biler, butikker og overmalede facader i over 1.sals højde.

Da urolighederne omkring Ungdomshuset fandt sted sidste år, var fokus også på politiet, og hvordan de klarede optøjerne - der blev endda dannet forældregrupper kaldet "Forældre imod politibrutalitet". Mig bekendt, var der vist ikke rigtig nogen demonstrater der kom noget særlig til. Det var da også konklusionen bagefter, at politiet havde klaret opgaven udemærket. Dengang lod man også stå til, mens der blev hærget - og når man endelig greb ind, bredte uroen sig bare til andre bydele (Christinia primært).

At politiet frygtede en spredning i uro natten til lørdag, er tydeligt og de greb derfor situationen an efter den betragtning - at opfordre til besindighed ved at gå i dialog med arrangørerne bag "gadefesten". At deltagerne så havde en helt anden dagsorden i form af medbragte stiger og maling - hvordan kan politiet forudse det?? Vi har altså et politi, der enten kan gøre for lidt eller for meget. Og uanset hvad de gør, vil der altid være kritik af dem. Så længe politiet, ikke ligefrem lemlæster eller tæver demonstranter, så bør fokus primært være rettet imod dem der laver optøjerne! Man kan være utilfreds, have andre holdninger - men man smadrer ikke gader, og kaster brosten og andet imod andre mennesker af den grund! Det er primitivt i et demokratisk land som Danmark, hvor der vitterligt er plads til alle typer mennesker.

Så nej, det er ikke politiets skyld - det er de mennesker, der smadrer byen der har skylden! Og dem alene. Og så kan deres motiver være nok så gode, hellige og velmente, men når man ikke engang formår at deltage i et demokratisk samfund på en måde, der rent faktisk ville gavne deres egen sag, så er det da deres egen skyld, at befolkningen vender sig imod dem - ja, journalisterne gør nok ikke som vi kan se.

Hvad gør vi?


Lige nu, kan vi som almindelige borgere vende os imod den type opførsel. Det gælder både de autonome, og de unge som gør boligområder utrygge landet rundt, ved at brænde biler og offentlige bygninger af (børnehaver osv.). Da det er fuldt lovligt, at filme og tage billeder på offentlige steder, så vil jeg opfordre til at man gør det, når der er anledning til det. På den måde, kan man måske hjælpe politiet til at finde frem til dem der skal stilles til ansvar. For ja, man skal stilles til ansvar for at kaste med sten, molotov cocktalis og ødelægge facader med grafitti. Hvis man ikke kan/vil betale for oprydningen, må man betale ved at deltage i oprydningen og afrensningen af grafitti istedet. På den måde, vil man også få en forståelse for, hvad det betyder for de mennesker der rent faktisk bor der. Børnefamilier, ældre, unge osv.

På den lange bane, kan vi som forældre være med til at forebygge ved at opdrage vores egne børn til ikke at optræde som asociale egoister. Lær dem, at man indgår i en helhed i det samfund man bor, at man ved at svine ens område til med skrald, grafitti osv. er med til at nedbryde fællesskabsfølelsen og dermed gøre byen mere usikker. Lær dem, at det ikke altid er samfundets skyld, men at du selv skal tage et ansvar for at gøre livet bedre. Lær dem, for guds skyld at tage et ansvar - for nu har vi set effekten af, at forældre og samfundet ikke tør sætter grænser. Børn har brug for grænser og for at lære, at der findes andre mennesker end dem selv, og den lærdom tager de med sig ind i voksenlivet.

Øv, hvor jeg hader destruktivitet. Brug dog energien på, at bygge op istedet. Det er simpelthen for dumt andet.

fra 1 gæster og 6 singleplus.dk profiler
pnulle
billede39 år

#1 af #8 / mandag d. 11.maj.09 21.40 (484 dage siden)

Kan ikke være mere enig!
I øvrigt også træls at penge fra vores "fælleskasse" (skat) skal bruges til den slags pjat - når der er mange der har behov for hjælp; økonomisk, socialt mv.. DET gør mig harm!
singleplus.dk
billede34 år

#2 af #8 / tirsdag d. 12.maj.09 11.50 (483 dage siden)

#1
Nu er vi deres fjende, som de frisindede unge mennesker så fint formulerer det, ifølge en af journalisterne på modkraft.dk som optrådte på TV igår.

Her er en af de personer, der deltog der udtaler sig om hvorfor de gør det: http://www.berlingske.dk/article/2009...

#3 af #8 / tirsdag d. 12.maj.09 21.00 (483 dage siden)

Fedt skrevet Anders - jeg er så enig i den måde, du beskriver tingene på. Lad os lære vores børn at tage ansvar, så fællesskabsfølelsen ikke dør. Det er så trist at se, hvordan nogle mennesker ødelægger så meget for andre - og gør det fra et meget egoistisk synspunkt.
slettet
slettetslettet d.:
10-12-2009 12:53

#4 af #8 / fredag d. 22.maj.09 00.30 (473 dage siden)

Jeg kan godt forstå at der kommer kritik af politiet. Men som du selv skriver, så er det ligegyldigt om de gør for lidt eller for meget, så vil der altid være nogen som er hurtige til at komme med kritik af politiet. Selvfølgelig er det selv de unges ansvar og dem som skal stilles til ansvar. Men som du selv skriver, hvorhenne har deres forældre været i det her? Selvom de er gamle nok til selv at kende forskel på ret og forkert, så er der nogen som må gribe ind. Og hvis nu at det danske samfund havde ressourcerne til det, så kunne det måske være en mulighed at ansætte nogle forskellige mennesker som har kendskab og har redskaberne til at snakke og nå ind til disse unge. Fx. pædagoger, psykologer osv som kunne arbejde i fællesskab og finde løsninger og ikke mindst forebygge....det kunne være en mulighed. Jeg tror, de har brug andre rollemodeller end deres nærmiljø.

Godt indlæg by the way

Karl Johan

(gæst)

#5 af #8 / tirsdag d. 02.jun.09 23.17 (462 dage siden)

I er nogle mavesurer gamle mennesker. Det hærværk i Hyskenstræde er jo ingenting når vi snakker flere hundrede unge til en fest i forhold til hvor meget ravage et par teenagere laver her i provinsen flere gange om måneden.

Ta' en kiks og tør øjnene.
Rob1
billede52 år

#6 af #8 / fredag d. 05.jun.09 08.12 (459 dage siden)

Kære Karl Johan ,

du har da vist ikke læst indlægget ordentligt , det handler ikke kun om Hyskenstræde men om unges utilpassede og hærgende opførels landet over, og hermed også ude i dit lokalsamfund, så puds monoklen og læs en gang til , så du kan kommentere indlægget med udgangspunkt i indholdet af hele indlægget og ikke kun de 5 første linjer.

Og iøvrigt er jeg helt enig med Anders ;-)

God weekend ....
slettet
slettetslettet d.:
21-07-2010 08:34

#7 af #8 / onsdag d. 08.jul.09 09.21 (426 dage siden)

jeg er bare enig.. men har været omkring denne type mennesker og de har ingen regelsæt - de mener at alt tilhører dem og derfor kan de gøre som de har lyst til. det er resultatet af manglende forældre bevågenhed og ligegyldighed.
Melou09
billede36 år

#8 af #8 / torsdag d. 10.sep.09 11.54 (362 dage siden)

Jeg er som de fleste andre fuldstændig enig i hvad du skriver Anders. Det kan ikke være meningen, at politiet altid skal have skylden for uroligheder. Hvis "folk" opførte sig ordentligt, ville der slet ikke være behov for at politiet rykker ud.

Derudover forstår jeg heller ikke de forældre, som støtter deres børn i hærværk og voldelig adfærd. Er det ikke bedre at ruste dem til at debattere, så de kan få deres budskab klart ud, i stedet for at gå med så megen vrede, at uro og ødelæggelse føles som den eneste vej.

Til Karl Johan. Jeg er meget forundret over din bemærkning. Mener du seriøst, at fordi at teenagere i provinsen laver ravage flere gange om måneden, gør det okay og giver det berettigelse, at unge andre steder ødelægger??? Hvad med at tage fat i de unge du taler om, og lær dem, hvad det har af betydning når de agerer som de gør. Anders havde et fremragende forslag, nemlig at lade dem (og måske deres forældre) rydde op og rense af efter dem selv.

“jeg
synes”


:):(;):o):p])|:|:D(:{(}):kiss){):f:|:8||0:argh;|8|;(:s[ass][beer][coffee][hearts][!][?][up][down][gift][flag][nn][n]