At finde en partner 6 - Forbilleder
via nettet mandag d. 15.mar.10 12.58 (795 dage siden)
læst 576 gange af 102 profiler og 412 gæster ↓ kommentarer
Forbillederlæst 576 gange af 102 profiler og 412 gæster ↓ kommentarer
I en tidligere blog 'At spejle sig i hinanden', skrev jeg bla. følgende
"Vi mennesker er faktisk meget påvirkelige af vores omgivelser, selvom vi ikke er bevidste om det (givet, nogle mere end andre). Vi spejler os i hinanden, fordi vi simpelthen ikke kan lade være. Og i og med vi gør det, udvikler og ændrer vi os som mennesker"......"Mennesket er ikke et statisk objekt, men en evigt bevægende væsen, som er i konstant forandring. Vi oplever det aldrig i nuet, men kan se det i os selv, og andre, over tid. Og forandringen sker via inspirationen, spejlingen, som andre mennesker giver os"...."Vi lader os underholde af underlødige tv programmer og andre medie skabte elementer, og lader det være inspirationen for hvordan vi flytter os som menneske"
Hvordan er det nu relevant i forhold til partnerproblematikken?
Vi er alle produkter af vores tid. 'Udvikling' kunne man kalde det. En udvikling, der for alvor tog fart i 1970'erne med kvindebevægelsen, p-piller, abort, skilsmisser. Den traditionelle familie, hvor man var afhængige af hinanden, blev afløst at selvstændige individer, der mødtes i et fællesskab. Sammen med den økonomiske vækst, og frihed, hvor overlevelse blev erstattet af komfortabel livsførsel. Adgang til, og mulighed for at anskaffe sig, og skaffe sig af med, de ting, man selv valgte, fødte køb-og-smid-væk kulturen. Alting blev omsætteligt. Og med den personlige frihed blev partnerne det også.
Jeg voksede op med dette boom. Betragtede, hvordan flere og flere klassekammerater blev skilsmissebørn. Vi snakkede om det dengang. Om hvordan jeg efterhånden kom til at tilhøre minoriteten - mine forældre var nemlig stadig gift
Jeg voksede op i et samfund, som lærte os om personlig frihed. Om, hvor let det er at gå. Når mine forældre havde ægteskabelige sammenstød, forberedte jeg mig på også at blive skilsmissebarn - det var jo det, man gjorde
Men det var ikke det, mine forældre gjorde. De er stadig gift. På 44. år. Og de bliver aldrig skilt, ved jeg. Ikke fordi de er nødt til at være sammen, men fordi det er deres valg. De elsker hinanden. I tykt og tyndt. I medgang og modgang.
Deres lange ægteskab har lært mig noget. At ja, man har den personlige frihed til at gå. Man har valget. For det er ikke altid en dans på roser. To forskellige mennesker bliver ikke til ét menneske, uanset, hvor mange år man er sammen. Der vil altid være en forskel i holdninger, i temperament. Og man elsker ikke hinanden lige meget hver dag. Men...man har også valget om at blive. At sørge for at gøre sit til at ægteskabet fungerer.
"Den er for letkøbt", vil nogen sikkert sige. "Man kan ikke gardere sig mod at man vokser fra hinanden". "Og hvad når hverdagen ikke længere er så smuk? Jeg vil ikke blive med en, jeg ikke elsker"
Kan man virkelig af-elske?
Er det ikke mere et spørgsmål om at man fejler i at få denne ægteskabelige institution til at fungere?
"Nej, den er godt nok for letkøbt!", vil flere sige.
Det kan godt være det er en provokerende tanke, men er den så forkert?
Som sagt, er vi produkter af vores tid - den tid, vi spejler os i, og som er med til at definere vores værdier og holdninger. Vi tilhører den hurtigt omsættelige tid. Tiden hvor selvrealisation, personlig frihed, og jagten på lykken er i højsædet. Og det har vi i aller højeste grad lært af at se på forældregenerationerne - vi kan bare tage vores gode tøj og gå, når det ikke længere lever op til kravene, som tiden stiller. Det er så nemt, og det er det, man gør
Men når jeg betragter mine forældres livslange ægteskab, kan jeg se, der findes et alternativ. Jeg er lykkelig for at jeg har fået et alternativ, jeg kan spejle mig i; Det, der hedder at man ikke behøver jagte lykkefixet for at være lykkelig
Spørgsmålet er, at når vi i dag jagter lykken, drømmen om ægteskabet, den eneste ene - er det så virkelig ØNSKET om ægteskabet, vi har? Eller er det den romantiske ide om, hvad vi har gjort ægteskabet til i vores tid?
Er du virkelig parat til at indgå i et livslangt forhold i medgang og modgang? Eller gifter du dig med illusionen om at du kan få dit nødvendige lykkefix resten af livet med denne person. Og det selvfølgelig ikke er din skyld, hvis du så viser dig at have taget fejl; Det var alligevel ikke den rette person
Hvad er det egentligt, vi vil have?
Lykkefixet, eller institutionen ægteskabet?
Som produkter af vores tid har vi lært at kræve, og forvente lykkefixet. Og vores forbilleder har lært os at vi, på forkælet vis, bare kan brænde vores broer og starte forfra, hvis vi ikke får vores illusion opfyldt
Jeg ser på mine forældre. De er lykkelige. Ikke lykken, som man finder i den romantiske illusion. Jo, de har da perioder, hvor de bliver nyforelskede. De er moderne mennesker med mange jern i ilden, som KUNNE søge friheden, hvis de ville. Men det vil de ikke, for de elsker hinanden i medgang og modgang. De har fattet, hvad ægteskabet går ud på
Er vi i virkeligheden ikke generationer af forvirrede høns, som ikke aner, hvad det er, vi vil have? Vi drømmer om ægteskabet, og kærligheden, om den eneste ene. Men som produkter af vores tid har vi også lært at kræve og forvente lykken - hvad det så end er for et indhold, vi bilder os selv ind, at det har.
Måske det er på tide, at vågne lidt op og se realiteterne i øjnene. Hvad er det egentlig, vi ønsker i en partner?
(OBS! Hvis du ønsker at bruge nogle af mine skriverier til anden side, skriv da venligst til mig forinden for godkendelse)


03-12-2010 16:51
#1 af #12 / mandag d. 15.mar.10 14.09 (795 dage siden)
Hvad jeg ønsker er: En partner, der respekterer mig som det individ jeg er og en partner der ønsker at arbejde på forholdet livet langt.Det synes jeg ikke er for meget forlangt. Men jeg er ganske enig med dig i at det ofte er for let at rejse fra hinanden. Og selvfølgelig er der downs i forhold, men det må man jo forvente - men så længe man bevarer respekten for hinanden og er bevidst om at forhold skal holdes ved lige, er man nået et godt stykke ad vejen.
#2 af #12 / mandag d. 15.mar.10 14.36 (795 dage siden)
#1 Er det ikke det udgangspunkt, vi alle tror, vi har? Den gensidige respekt og ønsket om at arbejde på at det holderDer er jo ingen, der bliver gift med tanken om at blive skilt igen. Eller er der..?
Det er som om, der har indsneget sig et´'men' - alt der, der står med småt, som begrænser løftet til hinanden - at vi måske ikke længere helt er klar over, hvad det indebærer at arbejde på et livslangt forhold. At vi måske i virkeligheden ikke ønsker et livslangt forhold, men blot er draget af følelsen af tryghed i det. Men så siden bliver bedraget af vores ønsker til romantisk virkelighed
Jeg ved det ikke. Jeg har ikke været så heldig at opleve ægteskabet, så kan ikke udtale mig om dynamikken ud fra personlige oplevelser. Jeg kan blot undre mig, at så mange taler om det, oplever det, og så forlader det. Der er noget, der ikke længere hænger sammen mht ønsker og virkelighed
30-09-2010 14:50
#3 af #12 / mandag d. 15.mar.10 23.31 (795 dage siden)
Ønskerne er måske virkelige nok.. Men måske virkeligheden bare ikke kan opfylde ønskerne? Sådan var det nok for mig.. Og mine ønsker har jo ikke forandret sig efter min skilsmisse.. Synes faktisk ikke mine ønsker er nu ikke specielt romantiske, når jeg tænker nærmere over dem.. Og jeg havde da ikke tænkt tanken at jeg ville stå hér 7 år efter, som fraskilt mor til 2.. Troede da på at det skulle være os, den dag jeg sagde JA til min eks.. Men det skulle det så ikke alligevel, men det er ok, vi har haft det godt sammen, men nu har vi det bedre hver for sig..Mine forældre er også stadig gift, holder sammen i tykt og tyndt, og dét vil jeg da helst ikke selv gå glip af at kunne opleve.. Med den rigtige.. Det er også min drøm.. Men det kræver jo så at mine og min partners ønsker/krav til ægteskabet stemmer overens, langt hen ad vejen ik?
#1 Gensidig respekt
Bare mine tanker.. Heidi
03-12-2010 16:51
#4 af #12 / tirsdag d. 16.mar.10 08.45 (794 dage siden)
#2 Det er nok det vi ønsker allesammen, men jeg oplever altså at det ofte er her det halter. Både med respekt og med samarbejde. Ægteskabet bliver ofte en slags ejerskab, hvor to mennesker prøver at spille et spil og glemmer sig selv, den gensidige respekt og hinanden. Måske generaliserer jeg for meget her, men sådan oplever jeg det.Det bliver en slags magtkamp, hvor det handler om at vinde, vinde diskussioner og vinde terræn. Jeg hader disse kampe, både i forhold og på arbejdspladser. Jeg fatter simpelthen ikke hvad vi vil med dem. Hvorfor fanden får vi ikke bare tingene til at fungere og bevarer respekten til hinanden ? Så måske er det her, jeg står af i forhold til forhold. Jeg forsøger at få dem til at fungere og har hidtil strukket mig langt for at få det til at fungere samtidig med at jeg har forsøgt at ryste kærlighed og tryllestøv udover den anden part i håbet om at han også vil indse at vi bare skal have respekt og kærlighed for hinanden. Og når nok er nok og jeg vågner op, så er der ikke noget tilbage mere.
Men spille spillet vil jeg altså ikke. Måske naivt ? Hvad siger I ?
13-07-2010 09:03
#5 af #12 / tirsdag d. 16.mar.10 09.59 (794 dage siden)
Det daglige modspil og medspil. Efter års samliv vil fravær af disse dræne begge parter. Man luller sig ind i vanetænkning. Ikke af ond vilje, sikkert ubevidst og langsomt, men det sker.For at holde dette fra døren, så planlægger man ferier, anskaffer kæledyr eller begynder rigidt at dyrke en eller anden niche, det kan være en sport, en hobby eller noget helt tredje.
Stille og roligt dør flammen, og først når det er helt mørkt, så vågner man. Desværre er det så forsent. Mørket er mørkt, og man kan intet se. Mange bli'r sammen og lærer at nøjes.
Vi skilles jo, så der er selvfølgelig en del der siger fra i tide. Indser at noget er ruskende galt. Man kan, og man gør det, lave en pokkers masse overspringshandlinger, lappeløsninger, og så skilles man. Den sidste tid kan ende betændt fordi man berejder hinanden for den manglende gnist. Skyderen rettes imod partneren, for man har enten ikke overblik eller overskud til at rette den imod sig selv.
Skilsmissen kommer og man har nu pluselig en masse tid. Men ikke nødvendigvis overskud, for man bruger stadig energi på vreden og sorgen over at have fejlet i mange år. Dette rettes stadig imod ens tidligere partner, fordi det forsat er for hårdt (og fordi man stadig er i sine selvfornægtende fase) at rette pistolen mod sig selv.
Kærligheden er som en dejlig sol. Men vi stiller en masse parasoller op, og hæmmer os selv. Den farligste parasol hedder vanen.
Den manglende evne til at forny og dygtiggøre os på hver vores felter, er udtalt i vores del af verden. Alle de udfordringer og impulser vi dagligt bombarderes med, og som Mama også påpeger, blive mystisk nok sjældent kilde til at gøre det. Man drukner i udbud.
Jeg har da også mine drømme. Ja.
Svaret herpå kan ikke findes hos andre end mig selv. Hvis jeg formår at dygtiggøre mig, både socialt og mentalt, så holder jeg lys i stuen. Måske nok til at det skinner så meget, at både jeg og min partner kan se.
Og især se hinanden.
06-12-2010 13:47
#6 af #12 / tirsdag d. 16.mar.10 11.18 (794 dage siden)
..... bare jeg vidste hvad jeg ønskede!!!Set i lyset af de parforhold jeg har i bagagen ønsker jeg ikke noget jeg har haft før.
Den aller første reference, nemlig de to mennesker jeg kommer af elskede hinanden i mange år uden at vise det til hinanden. Ikke et sted jeg selv ønsker at være, men dog brugbart fordi man så i det mindste ved hvor man ikke vil hen....
Jeg lovpriser ikke mit singelliv. Tror ikke på at mennesket er skabt til at leve alene. Men jeg tror, at jeg har behov for at stille mig selv rigtig mange spørgsmål før jeg igen forsøger den gode gamle drøm. Som for mig desværre altid kun har været en drøm...
#4Ja, hvor jeg genkender de magtkampe, især i det ægteskab jeg var barn i, men også i mine egne forhold. Jeg forstår dem ikke og kan ikke få øje på kærligheden i dem. Dermed ikke sagt, at jeg ikke selv er en lige så stor del af det spil, eller har været i hvert fald. Jeg er nok kommet dertil, at hemmeligheden (for mig altså) ligger begravet i mine tidligste dage...(måske:-) Der er mange ting som jeg bevidst synes jeg har taget afstand fra, set i det lys, men hvor det faktisk ikke har været muligt, at tage afstand fra de 'billeder' af virkeligheden som var dem man fik ind der..med modermælken. Ved det ikke..
Mønstrene, virkelighedsopfattelserne...er jo hver i sær sande for os...måske at man har svært ved at se den andens sandhed...respektere den som værende sand for ham...måske det er det jeg ønsker..at vi kan mødes uden forbehold for dit og dat og ikke mindst for hinanden.
Igen kommer jeg altså til at tænke på citatet af Rumi,
'På den anden side af rigtigt og forkert
er der et sted
jeg vil møde dig der'
Hvis vi først lykkedes med at møde os selv, og blive bevidste om hvilke parasoller det egentlig er vi har sat op i vores selvbeskyttende værn mod den kærlighed, som vi går rundt og sukker efter. Og som vi så brændende ønsker..så kan jeg måske forstå den anden ...den andens værn...og der vil være en platform at mødes på..på den anden side af rigtigt og forkert.
Berti; et rigtig godt billede synes jeg; kærligheden som sol og vores forskellige parasoller...- forsvar mod den. Både når vi befinder os i et forhold faktisk ,og når vi render rundt og sukker efter det.. synes jeg.
Tak for endnu engang at få sat gang i tankerne med en interessant blog - og til jer andre
03-12-2010 16:51
#7 af #12 / tirsdag d. 16.mar.10 14.16 (794 dage siden)
#5: Ja ,man er jo altid to til at danse en tango, som man siger - men det betyder også at man skal være to til at redde trådene ud. Her tror jeg du har ret i at for mange gerne vil give den ene part skylden og så er der vist ikke mere at gøre.#6: Min fejl er nok at jeg bliver så rasende når jeg ser disse magtkampe. Hvorfor forsøge at skyde sætningerne i stykker istedet for at diskutere indholdet i sætningerne ? Gå efter bolden og ikke manden.
#8 af #12 / tirsdag d. 16.mar.10 14.20 (794 dage siden)
Sikke mange gode kommentarer#3 "Ønskerne er måske virkelige nok.. Men måske virkeligheden bare ikke kan opfylde ønskerne?" Helt enig
Du siger så at du ønsker at finde det livslange ægteskab, men at det krævet at ens ønsker/krav stemmer overens
Jeg kan ikke lade være med tænke på hvad der gør at dine og mine forældre stadig er gifte i et godt ægteskab. Fordi deres ønsker/krav stemmer overens? Men om hvad? Om ægteskabsinstitutionen i sig selv, eller hvor meget frihed man har, hvilke aktiviteter, man laver sammen, hvem der tager opvasken...
Jeg tror der var engang, hvor valget var nemmere, fordi der ikke var så meget at vælges om. Nu kan vi tillade os at stille spørgsmålstegn ved alt, kræve alt, forvente alt - sådan sat på spidsen.
Er det så troen på at det hele vil gå op i en højere enhed, når vi møder 'den eneste ene? For vores forældre må da have mødt den eneste ene, siden de stadig er sammen
Men, som jeg har skrevet i en tidligere blog, så må der gå en forfærdelig masse 'eneste ener' rundt derude, siden der ikke er nogen af os, der kan finde hinanden mere. Hvor ironisk når mulighederne for at finde hinanden er så meget større i dag
Kan det ikke tænkes at problemerne er netop med de ønsker/krav vi har til hinanden, og at vi kan have mødt vores 'eneste ene' flere gange, men det gik ikke, fordi vi simpelthen ønsker/kræver for meget/for urealistisk?
Jeg synes Babette #2 beskriver det meget godt; at hun strækker sig meget langt i respekten, og forsøger at drysse kærlighed og tryllestøv over den anden part i håbet om at få det tilbage. Er det ikke essensen i et holdbart kærlighedsforhold? Og et sted, hvor vi måske fejler?
Vi forventer tryllestøv, men har ikke noget af det selv - sådan meget firkantet sagt
#9 af #12 / tirsdag d. 16.mar.10 14.37 (794 dage siden)
#5 Jeg synes, du har ret i meget af det, du skriver. men vil lige kommentere omkring vanen'Vanen' kan have mange indpakninger. Nogle gange bliver det en sovepude for at leve livet, andre gange er den en nødvendighed for tryghed. Man kan ikke leve i dagliglivet uden vanen, og det er jeg sikker på, du også mener
Det, det handler om, som du også skriver, er i virkeligheden om jeg selv formår at holde mig i gang som menneske, så jeg har noget at bringe ind i forholdet - det, der vil holde det levende, bevarer nysgerrigheden og mystikken overfor den anden
Jeg er helt enig med dig i at når et forhold går galt, er man så hurtig til at bebrejde den anden for det. Men i bund og grund handler det vel om, hvad vi selv bringer med. Selvfølgelig er vi ikke garanteret at alle indgår i et forhold med samme respekt for arbejdte i det, når man først får ringen på.
Måske netop endnu sværere i vores tid, fordi vi er så forkælede og gerne vil nyde uden nødvendigvis at yde. Vi har ikke længere nogle faste roller for at få ægteskabet til at fungere. Det er et stort flydende kønsdiffust se-mig-hør-mig bord, hvor vi kun vil have de bedste retter
Er definitionen på et godt forhold ikke netop, hvor god man selv er med sit bidrag, når den uundgåelige og uundværlige vane sætter ind?
03-12-2010 16:51
#10 af #12 / tirsdag d. 16.mar.10 14.38 (794 dage siden)
#8 - Jo, det har du nok ret i !#11 af #12 / tirsdag d. 16.mar.10 15.04 (794 dage siden)
#6 Tankevækkende- og et godt citat
Du siger at du nok har brug for at stille dig selv en masse spørgsmål før du kan opnå drømmen. Jeg kender det godt fra mig selv
men..hvis man lige tager sig tid til at nærlæse citatet, indeholder den måske et svar
'På den anden side af rigtigt og forkert
er der et sted
jeg vil møde dig der'
Vi lever i en tid, hvor vi overanalyserer alt - parforholdet ikke undtaget. Bare læs mine foregående blogs
Vi har lært at stille spørgsmålstegn ved alt, undres, definere, konkludere. At komplicere
Hvad skete der med bare at være, bare gøre? Af-komplicere tingene
Selvfølgelig fordi vi ikke længere har nogle faste rammer - dem skal vi nu selv definere i en kønsforvirret tid. Men hvad hvis vi nu havde dem - rammerne. Så vi ikke var nødt til at stille så mange spørgsmål. Men vidste, hvad der var forventet af os?
Måske er det fordi vi mangler et fælles mål, og før vi kan blive enige om det, vil vi blive ved med at komplicere
30-09-2010 14:50
#12 af #12 / tirsdag d. 16.mar.10 16.31 (794 dage siden)
#8 Jeg har ikke lige nået at læse dine tidligere blogs, men da vil lige kigge lidt senere..Men...Når jeg kigger på mine forældre...
Så ser jeg et ægtepar som bestemt ikke altid er enige om tingene, men ja rammerne er sat, opgaverne er fordelt og respekten er der for hinanden, og de forstår at snakke ud om tingene, løbende...
De går, hånd i hånd, en aftentur hver aften, og min dejlige far, gør som det aller-aller første når han kommer fra arbejdet: finder min mor for at give hende et kys
Og jeg er vokset op med det syn på dem, og ønsker det samme for mig selv, mine børn, min ex, mine venner, ja for alle sammen da
Jeg formåede desværre ikke at opnå det samme i mit tidligere ægteskab. Og ja der skal to til en tango, jeg ved at jeg også har medansvaret for at få det til at lykkes, jeg klandrer ikke min skønne ex. som han er blevet nu, han er bare som han er og jeg er som jeg er, og vi kunne ikke lave så/for meget om på os selv, uden også at miste for meget af os selv, for at skulle blive sammen, kun for ægteskabets skyld...
Så hvis parrets ønsker slet ikke stemmer overens, i forhold til hinanden, dagligdagen, rammerne, fremtiden.. hvis man føler man mangler "noget" i sit liv, og ikke vil/kan give slip på sine ønsker..
Så bliver det nok svært at nå hinanden og give hinanden den plads, omsorg, respekt og opmærksomhed som der skal til for at holde kærligheden i live ..
Og så bør man jo gøre op med sig selv om det skal være ægteskab eller ej.. Om han stadig er den "eneste ene"`? Eller om man tør give slip og måske lede efter en anden "eneste ene" at dele "tryllestøvet" med?
Og nu vil jeg nynne lidt resten af dagen til denne:
http://www.youtube.com/watch?v=ZpBfsjNpCKw
“jeg
synes”